Endometriose, chirurgie en interne osteopathische behandeling

Osteopaat Colette Peeters operatie laparoscopie

Colette tilt haar vaardigheden en kennis naar een hoger niveau door regelmatig te assisteren bij laparoscopische chirurgie. De combinatie van gynaecologische chirurgie, pathologie en ‘interne’ osteopathie opent nieuwe perspectieven die ons helpen aandoeningen zoals endometriose beter te begrijpen. Ik ben de chirurg en zijn team dankbaar dat ze me de afgelopen vier jaar door de operaties hebben begeleid.

De gouden standaard, geïnstrueerd in talrijke publicaties en richtlijnen, is een mix van diagnostische laparoscopie met histologische authenticatie van endometriale klieren om endometriose te diagnosticeren (Wykes 2004) (Dunselman et al. 2014). Een vroege diagnose van deze pathologie is belangrijk om chronische pijn en onvruchtbaarheid te voorkomen. Het is een klinische uitdaging in een osteopathie praktijk om endometriose en gerelateerde functionele problemen te herkennen en te behandelen met vaginale, rectale en abdominale osteopathische technieken (osteopathische interne manipulatieve behandeling = OIMT).

De centrale hypothese: is wat we voelen hetzelfde als wat we zien tijdens een operatie? Een verminderde beweeglijkheid (range of motion) in de vrouwelijke bekken minor, als gevolg van endometriose / fibrotisch weefsel, kan chronische bekkenpijn (CPP), onvruchtbaarheid en dyspareunie veroorzaken.

CPP is een klinische uitdaging voor osteopaten vanwege het grote aantal mogelijke oorzaken. Het is van het grootste belang voor osteopaten om endometriose uit te sluiten in de differentiaal diagnose van CPP bij vrouwelijke adolescenten en volwassenen om adequate therapie te bieden (Gallagher 2018) (Sinaïï et al. 2002) (Dunselman et al. 2014) (Sultan 2012) ( Suvitie 2016) (Geysenbergh 2017).

Het extra belang van OIMT ligt niet alleen in het verminderen van chronische pijn en onvruchtbaarheid, maar ook in het paradigma achter het interne behandelingsstrategie, namelijk het herstellen van de viscerale beweeglijkheid (range of motion) bij endometriosepatiënten.