Op zoek naar een plaatsje in de agenda? Er komt regelmatig een plek vrij door bijv. een ziekte, annulatie, etc. Hou de agenda dus dagelijks in de gaten!

Veelgestelde vragen

Inhoud
    Add a header to begin generating the table of contents

    Je eerste afspraak?

    Je bent van harte welkom in onze praktijk als nieuwe patiënt! Lees zeker de website, deze vragen en de info op Doctena goed door voor je naar de praktijk komt. Op deze manier kan je voorbereid en zonder stress naar je afspraak komen. Indien je al onderzoeken hebt gehad of operaties dan kan je ons deze verslagen op voorhand al bezorgen. Op die manier kunnen we je dossier al voorbereiden.

    Waarom boek je als nieuwe patiënt bij voorkeur 3 afspraken in?

    Idealiter behandelen we graag 3 keer met ongeveer 2 à 3 weken tussentijd. Indien je maar 1 afspraak inboekt moet je soms lang wachten alvorens je een vervolgafspraak te pakken krijgt. Indien dit door de agenda niet meer mogelijk is, boek je best één afspraak in en werk je met de wachtlijst of check de online agenda op vrijgekomen plaatsen. Wekelijks komen er meestal afspraken vrij, zeker door corona. Je kan het beste elke dag een paar keer kijken online (ook in het weekend) en dan snel inboeken op een vrijgekomen plaats. Op deze manier kan je soms sneller terecht.

    Je kan ook tijdens het maken van een nieuwe afspraak aanvinken om op de wachtlijst te komen. Dan krijg je een mail wanneer er plaatsen vrijkomen. Opgelet: wanneer je via de wachtlijst een nieuwe afspraak maakt dan valt je originele afspraak weg.

    Je kan je ook op de agenda van Sigrid (en vanaf maart van Jolien) inboeken voor gynaecologische problemen. Sigrid & Jolien worden al geruime tijd opgeleid door Colette in interne osteopathische technieken. Colette komt dan bij de behandeling, superviseert en volgt jullie dossier mee op.

    Enkel bij IUI, terugplaatsingen bij IVF/ICSI, recente operaties, graag een mail sturen naar [email protected].

    Noot: Als de agenda volzet is, dan kan je uiteraard geen 3 afspraken inboeken. Hou steeds de homepage in de gaten om te weten wanneer er opnieuw plaats is.

    Ik heb een afspraak om 5 u. Waar moet ik op letten?

    Als je een afspraak hebt om 05.00 u ’s ochtends, bel dan graag om 04.50 u naar 09/253 93 14. Zo weten we dat je onderweg bent.

    Waze en de veerdienst

    Patiënten die voor de eerste keer naar de praktijk komen krijgen via Waze vaak de instructies om via de Veerdienst van Langerbrugge te rijden. Dat is vaak de kortste weg maar niet de snelste. Waze neemt namelijk de wachttijd en de snelheid van de oversteek niet mee. Als je via de veerdienst komt, reken dan zeker 20 minuten extra bovenop de aangegeven tijd. Zo ben je zeker op tijd voor je consultatie.

    Alle plaatsen op de agenda van Colette zijn ingenomen. Wat nu?

    Wekelijks komen er meestal afspraken vrij, zeker door corona. Je kan het beste elke dag een paar keer kijken online (ook in het weekend) en dan snel inboeken op een vrijgekomen plaats. Op deze manier kan je soms sneller terecht.

    Je kan ook tijdens het maken van een nieuwe afspraak aanvinken om op de wachtlijst te komen. Dan krijg je een mail wanneer er plaatsen vrijkomen. Opgelet: wanneer je via de wachtlijst een nieuwe afspraak maakt dan valt je originele afspraak weg.

    Daarnaast kan je ook op de agenda van Sigrid (en vanaf maart van Jolien) inboeken voor gynaecologische problemen. Sigrid & Jolien worden al geruime tijd opgeleid door Colette in interne osteopathische technieken. Colette komt dan bij de behandeling, superviseert en volgt jullie dossier mee op.

    Noot: Als de agenda volzet is, dan kan je uiteraard geen 3 afspraken inboeken. Hou steeds de homepage in de gaten om te weten wanneer er opnieuw plaats is.

    (Enkel bij IUI, terugplaatsingen bij IVF/ICSI, recente operaties, graag een mail sturen.)

    Waarom kan ik niet bellen?

    We willen er voor onze patiënten 100% zijn en onze tijd maximaal aan consultaties besteden. Daardoor kunnen we geen telefoons meer aannemen, zeker omdat het aantal oproepen per dag soms ontelbaar is geworden.

    Je kan ons wel steeds bereiken via mail. We proberen mails kort op te volgen.

    Hoe kan ik jullie dringend bereiken?

    Voor dringende vragen kan je ons vlot bereiken via mail

    Oude mail adres

    Het oude email adres [email protected] is al 4 jaar niet meer in gebruik. Deze mails komen niet meer aan dus gelieve het adres niet meer te gebruiken.

    Hoe snel mag ik een antwoord verwachten op mijn mail?

    We proberen zo snel mogelijk op mails te antwoorden. Gezien het enorme dagelijkse mailvolume is dit niet altijd eenvoudig. Wanneer je na 14 dagen nog geen antwoord op je mail hebt gehad, stuur je mail dan even opnieuw door. Ondanks onze inspanning kan een mail altijd verloren raken, waarvoor onze excuses.

    Kan er een verslag worden gemaakt?

    Door de immense toevloed aan aanvragen kan er enkel nog op expliciet verzoek van de verzekering of mutualiteit een verslag worden opgemaakt. Voor het opmaken van een verslag vragen we 50 euro. Een verslag van ons team bij een doorverwijzing naar een specialist is kosteloos.

    Helaas zien we ons hiertoe genoodzaakt om te vermijden dat we elke dag verdrinken in papierwerk. Die tijd besteden we liever aan de behandeling van patiënten. Als je kinesitherapeut of andere hulpverlener informatie nodig heeft, dan vragen we graag aan de zorgverlener om via mail contact op te nemen met ons.

    Kan ik jullie bereiken in het verlof?

    Op de website laten we tijdig weten wanneer de groepspraktijk gesloten is voor verlof van onze osteopaten of wanneer Colette doceert in het buitenland. Het is belangrijk om aan te stippen dat op dat moment e-mails niet gelezen of beantwoord worden. Dat is zeker belangrijk voor patiënten in een fertiliteitstraject. De periodes worden tijdig op de website onder de rubriek nieuws en op social media medegedeeld. Hou er dus zeker rekening mee en mail ons op tijd.

    Wat als ik last-minute de afspraak moet annuleren?

    Je kan ons steeds enkel verwittigen via e-mail en NIET telefonisch. Hou er rekening mee dat je een laattijdige annulatie aangerekend wordt.

    Wat zijn de gevolgen als ik laattijdig annuleer?

    Als je je afspraak annuleert binnen 36 u voor de afspraak of indien niet komt opdagen, dan worden er annulatie­kosten aangerekend aan de helft van een consultatie.

    Alvorens je een account kan aanmaken moet je deze voorwaarden aanvinken voor akkoord. Hiermee stem je in dat je bij een laattijdige annulatie of no show je de helft van de consultatie zal betalen, zonder discussie per mail, omwille welke reden dan ook

    Dat doen we om omdat je osteopaat deze tijd voor jou reserveert. Want honderden patiënten staan hoopvol te wachten op een vrijgekomen plaats. We danken je voor je begrip en empathie.

    Waarom dien ik 36 uur op voorhand te annuleren?

    Colette staat elke dag met passie in haar praktijk vanaf 05.00 u ‘s morgens. Heel wat afspraken liggen vast, soms maanden op voorhand. Elke dag is ook helemaal gepland om voor elke patiënt tijd en ruimte te maken. Je kan dus begrijpen dat wanneer een patiënt laattijdig een afspraak annuleert, de agenda niet meer kan aangepast worden. Wanneer collega’s in onze groepspraktijk zich ver verplaatsen en de tijd reserveren voor jou, zien we ons genoodzaakt om laattijdig annulaties aan te rekenen.

    Graag wijzen we er ook op dat door laattijdige annulaties, nonchalance van patiënten, corona, wij vaak aanzienlijke wekelijkse verliezen lijden, terwijl onze osteopaten voortdurend ter beschikking blijven staan.

    Een osteopathie praktijk wordt bovendien niet ondersteund door de regering. Beroeps osteopaten krijgen geen vergoeding (zoals de kinesitherapeuten, zelfstandige verpleegkundigen, logopedisten etc) om beschermings- en hygiëne materiaal aan te kopen omdat de osteopathische behandelingen niet door het RIZIV worden vergoed, dan wel door de mutualiteiten. Deze kosten moeten we zelf dragen en we hebben sinds februari 2020 geïnvesteerd in optimale bescherming: FFP2-mondmaskers, aangepaste ventilatie, een buitenwachtzaal, CO2-meters, ontsmettingspalen en meer.

    Hoe is de praktijk toegankelijk?

    De praktijk ligt aan een smalle weg langs de Burggraeve loop, met eenden, konijnen, kikkers en allerlei fauna en flora! Dus graag zeer traag rijden.

    Er zijn verschillende parkeerplaatsen die duidelijk aangeduid staan met bordjes. Graag goed parkeren zodat alle plaatsen in gebruik kunnen worden genomen en zodat verkeer nog kan passeren.

    We hebben ook een buitenwachtzaal op de oprit als je liever buiten wacht.

    Graag steeds aanbellen om je aankomst aan te melden.

    Er is een trede van 3 stappen om naar binnen te komen wat het niet mogelijk maakt voor rolstoel patiënten zonder hulp van derden.

    Hoe bereik ik de praktijk met het openbaar vervoer?

    Bus 55 (Gent – Zelzate Busstation) vertrekt vanuit het station Gent-Sint-Pieters. Stap af aan de halte Evergem Kerkbruggestraat (203130). De praktijk is op 300 m wandelen.

    Wat als je zwanger bent op het moment van de afspraak?

    Het hangt ervan af waarvoor je een afspraak maakt.

    Je kan tijdens je zwangerschap met allerlei klachten bij ons terecht (zie Zwangerschap). We behandelen je niet in je lage buik of kleine bekken om veiligheidsredenen, bij voorkeur tot 17 weken zwangerschap, dan is de volledig innesteling en vorming van de placenta volledig. Voor andere klachten is er geen beperking. Voor zwangerschapsklachten kan je terecht bij Sigrid, Colette, Katrien, Jolien & Nele.

    Voor patiënten met gynaecologische problemen. Indien je zwanger bent behandelen we enkel anaal indien nodig, nooit vaginaal. Liefst na 17 weken zwangerschap. Echter bij ernstige invaliderende klachten in het kleine bekken zoals staartbeen problemen, geen stoelgang kunnen maken, extreme pijn aan je heiligbeen, kan je met ons contact nemen via het contactformulier. Colette , Jolien en Sigrid helpen je verder.

    Wat als je menstruatie hebt op het moment van de afspraak?

    Menstruatie is geen enkel probleem voor de behandeling. Zorg dat je geen tampon draagt en breng zeker een grote badhanddoek mee.

    Waar moet je op letten na je osteopathische behandeling?

    De eerste dagen kan je wat last hebben van de behandeling. Je klachten kunnen zelfs even wat erger zijn en er kan eventueel vermoeidheid optreden. Je hoeft je geen zorgen maken: deze reactie gaat na enkele dagen weg.

    We vragen onze patiënten om de eerste 36 uur na een behandeling rekening te houden met volgende adviezen:

    • Vermijd sport
    • Doe geen huishoudelijk werk (enkel licht werk)
    • Werk niet in de tuin
    • Drink voldoende water
    • Bouw af en toe rust in. Veel veranderen van houding is het belangrijkste.

    Bij pijn kan je eventueel een pijnstiller nemen maar dat is meestal niet nodig

    Heb je vragen? Probeer je vragen te bundelen tegen de volgende consultatie. We krijgen per dag ongelooflijk veel mails waardoor het onmogelijk is om op elke mail met vragen individueel te antwoorden.

    Normaal gezien kan je na een behandeling gewoon werken.

    Welke tussenkomst is er bij de mutualiteit?

    • Mutualiteiten geven een tussenkomst van €10 per consultatie.
    • Helan, het voormalige Partena en OZ, hebben een extra polis Medicalia die osteopathie en andere disciplines in de zorg voor bijna €600 per jaar terugbetalen.
    • Hospitalisatie verzekeringen zoals AXA, DKV, etc. betalen pre – en post ziekenhuis opnameperiode osteopathie voor de helft terug.
    • Hospitalisatie verzekering klein risico betalen de volledige consultatie terug.
    • Ingeval van kanker in je voorgeschiedenis blijven de hospitalisatie verzekeringen zoals DKV osteopathie levenslang vergoeden voor 50%.

    Lees steeds je eigen polis na omdat er zeer veel verschillen zijn wat verzekeringen en polissen betreft.

    Scroll naar boven