Dieetkunde

Om terug te keren naar het overzicht van de specialisaties, klik hier


Fertiliteit

Voeding = een passie: het begin van alles.

Belang & doel van een voedingsadvies:
Hoe ver staat onze huidige voeding van hetgeen we ooit gegeten hebben?











Uitschakelen van verkeerde voeding:

Belangrijk hierbij is bepalen welke voedingsstoffen voor u als persoon goed zijn of juist belastend werken. Chronisch gebruik van verkeerde voeding leidt vaak tot tekorten aan essentiële voedingsnutriënten zoals vitaminen en mineralen. Deze tekorten kunnen klachten veroorzaken zoals angsten, stress, vermoeidheid, lever-, maag-, nier- en darmfunctiestoornissen. Natuurlijke voedingselementen kunnen worden geadviseerd om het lichaam te ondersteunen bij het verwijderen van toxines of afvalstoffen.

Werkwijze van de diëtiste:

Persoonlijke analyse van uw voedingspatroon & persoonlijk begeleidingsschema van de voedingsaanpassingen

Er zijn tal van problemen die individueel begeleidt dienen te worden:

  1. 5-stappenplan (5 consultaties van 60 minuten verspreid over 7 à 10 weken), stap voor stap naar een gezondere levensstijl toewerken. Overlopen van de afgelopen week (of weken), zoeken naar oplossingen voor uw specifieke problemen. Lichaamsanalyse met een professionele Tanita-weegschaal, waarbij o.a. vetpercentage en spiermassa worden bepaald. Uitleg over een specifiek voedingsonderwerp. Heel wat praktische tips en receptjes, gebundeld in een mapje. Na het stappenplan, kan u op opvolgconsult komen (om verder gewicht te verliezen of als extra ondersteuning om op gewicht te blijven). Dit duurt ongeveer 20 à 30 minuten.
  2. Gewichtsbeheersing bij opgroeiende kinderen en vermageren bij volwassen wordt gestuurd aan de hand van een verantwoord voedingsbeleid door de diëtiste.
  3. Voedingspatroon bij kinderen aanpassen: een teveel aan zoetstoffen, onvoldoende gevarieerde groenten en fruit, teveel slechte (dierlijke) vetten en te weinig goede (vis-, olijf- en lijnzaadolie) vetten dragen allen bij tot een verstoorde spijsvertering. Daarenboven kunnen ook gedrag (ADHD, concentratie, slaapritme) en gemoedstoestand heel negatief worden beënvloed door een al te belastend voedingspatroon. Tenslotte liggen zij ook aan de basis van het ontwikkelen van een verkeerde lichaamssamenstelling en verhogen ze het risico op overgewicht en overmatig opstapelen van vetmassa.
  4. Voor (professionele) sportlui is een goede begeleiding van het voedingspatroon belangrijk. Er kan een voedingsschema worden opgemaakt zodat, de juiste energie efficiënt kan opgenomen en aangewend worden om optimale sportprestaties te verrichten.
  5. Low Fodmap dieet. Zie link klik hier voor een rechtstreekse link
  6. Voedingsadvies en begeleiding bij zwangerschap
  7. Voedingsadvies bij candidiasis
  8. Cholesterol problemen
  9. Diabetes
  10. Intoleranties en allergiën
  11. Hypoglycaemie
  12. Chronisch vermoeidheidsyndroom
  13. Prikkelbaar darm syndroom

  14. Voor deze specialisatie kunt u in onze groepspraktijk terecht bij:

    Kathleen Quaegebeur
    kathleen@osteopaatcolette.be

    Voor de volledige CV van Kathleen Quaegebeur: klik hier